Friday, January 1, 2010

Hikayat Si Naga 2

Terima kasih Ya Allah untuk pengalaman dan peringatan yang mengiringinya....

Dugaan hidup aku semakin bertambah selari dengan usia dan kematangan , semakin banyak perkara dicapai , semakin banyak pula tanggungjawab dan kritikan yang aku terima....
dan aku pernah patah semangat dengan apa yang telah berlaku ,
tetapi Allah itu Maha Penyayang...
tiba - tiba aku teringatkan tentang diri aku ketika aku berumur
8 tahun
dan 12 tahun
dan 13 tahun
dan 16 tahun
dan 19 tahun
dan 21 tahun
dan 23 tahun
apa yang pernah aku fikirkan dulu ,
apa yang pernah aku lakukan dulu,
adalah tidak sepadan dengan usia aku,
dan mungkin juga tak sepadan dengan jantinaku.....
tapi aku berjaya melakukannya dengan baik,

bila aku memandang balik , siapa diri aku yang sebenar ,
dari mana datangnya kekuatan diri....
aku perlahan - lahan mula dapat memaafkan mereka ,
yang tidak mengetahui... dan mengenali aku sepenuhnya...
apalah sangat dengan pencapaian aku di usia ini ,
berbanding dengan pencapaian aku ketika dulu - dulu...
dengan usaha , ilmu , pengalaman , pengetahuan dan kemahiran yang ada
semua orang boleh berada di tahap aku sekarang...
cuma mereka kena buka mata dan minda sahaja !

mereka baru sahaja mengenali aku dalam masa 3 tahun ,
mereka menilai aku berdasarkan kehidupan
dari jam 8 pagi sehingga 5 petang ,
5 kali seminggu...
mereka tidak pernah tahu siapa aku sebelum mengecapi tahun 2009,
mereka tidak tahu pencapaian yang pernah aku raih
walaupun tidak dapat di ukur dengan sebarang standard piawaian dunia ,
walaupun tidak dapat dibuktikan dengan pelbagai sijil atau cenderahati,

aku dulu jauh lebih hebat dari sekarang...

peh kata - kata di atas berjaya membuatkan aku tersenyum pada hari ini,
kata - kata itu bukan untuk membuahkan rasa bangga diri ,
tapi hanya sekadar untuk memberi kekuatan kepada diri sendiri supaya tidak mudah patah semangat dengan kritikan mereka .

weh satu penemuan baru,
aku syak buku ini dipengaruhi buku yang aku bentangkan dulu ....
banyak ayat - ayat yang sama , tapi di'melayu'kan ada dalam buku ini ,
tapi buku ini isinya lebih sedap dan memberi ketenangan jiwa , sebab ada banyak janji - janji Allah yang dipetik dari AL - Quran dan Hadis.
Antara isi yang aku sukerrrrrrrrr...... sangat - sangat
  • Bagaimana menghadapi kritikan pedas ( hah inilah isi yang sama dengan buku Dale Carnegie tu....)
  • Jangan Menunggu Ucapan Terima Kasih daripada Orang lain ( kikikiiii... yang ni pun ada dalam buku Dale)
  • Buatlah dari Lemon Minuman yang Enak ( kehkehkeh.... sebijik sama lagi tapi tajuk jer sama isinya lain sket )
  • Berbuat Baiklah kepada orang lain , hati Anda akan menjadi lapang ( peh macam isi presentation aku la fulak)
  • Ganti daripada Allah ( yang ni terbaik)
  • Iman adalah kehidupan ( yang ni lagi terbaik )
  • atau mereka dengki kepada manusia lantaran Kurnia yang Allah telah berikan ( tajuk pun panjang... dan ada makna tu....)
sebenarnya banyak lagi, tak kan aku nak taip semua , kalau terjumpa , beli jer buku ni, harga RM 15.00 tapi kalu ada kad popular, dapat diskaun 20%....
hah tekan hanset ler nak tahu betapa murahnya buku ni, berbanding.... dengan.... dengan....
kain baju kurung 4 meter untuk raya puasa keh keh keh....
tak lupa juga buku ini adalah terjemahan dari buku berjudul ' Agar Gelisah Bernilai Ibadah' terbitan indon ?
peh sebab tu ayat yang ada dalam buku ini agak puitis dan sedap ( tapi puitis tu menda ?)
jadi dapatkan buku ini dipasaran sekarang.....

"orang yang tidak memiliki kelebihan dan kemajuan hidup tidak akan pernah diganggu oleh orang lain. ibarat anjing yang mati tidak akan pernah dicaci dan dihina"
- petikan dari buku ini

"remember that NO one ever kicks a dead dog"
- petikan buku How to Stop Worrying And Start Living (1948)


SMS 1 : kyun pehle na aayi tum ( kikikikiiii..........)

SMS 2 : peh Amir Khan ambil masa selama setahun untuk dapatkan badan yang kemas dan solid untuk watak Sanjay Singhalia dalam filem Ghajini rupanya.... setahun yer ? orait..... aku nak try buat 3 bulan . Amacam ?
(Jangan lupa tengok kejadian dari minit 6.4o dan seterusnya....)


8 comments:

  1. asal komen noty2 takleh lepas? macam finas pulak nie...huhuhuh

    ReplyDelete
  2. buku tu ada linktak nak beli..letak kat ruang jerit aku kalu ada..TQ

    ReplyDelete
  3. Apex,
    ala macam aok tak tahu, keh tak ada Astro, jadi main guna penapis RTM jer ni kikikiii...

    OL,
    woi.. woi... menda ?
    cubalah hormat sket pada perempuan berilmu dan cantik macam wa ni...

    Firol,
    buku ni cetakan pertama Disember 2009, baru lagi... kalau kat KB, ada 2 - 3 kedai buku yang tengah jual, kalau nak aku belikan pun boleh ....

    Siti,
    Salam kenal, apa yang best tu ?
    buku ker ...
    Amir Khan ? kikikiiii...

    ReplyDelete
  4. pergh penuh bermotivasi!!!
    nice blog bro....

    ReplyDelete
  5. Jard,
    heheheee... apsal ? kucing ngko tak balik rumah ker ? kikiiki... aku tengok dia dah mula gilakan kucing aku plak !

    deusXmachina ( harap - harap ini bukan nama Tuhan amalan sesat hahahaa...)
    motivasi tu sebenarnya untuk diri sendiri beb ! bleh la diguna pakai untuk tahun ni, tapi apsal lu panggil gua 'Bro' ?
    gua perempuan sejati tau !

    ReplyDelete

Berlari berkejaran Lupakan segala duka
Di kota di desa ,Di gunung dan laut
Berlagu kita berdua (hahahaaa... penat ke kena nyanyi selalu ?)