Friday, September 25, 2009

Sekiranya hati sudah terpilih , maka berjuanglah untuk mempertahankannya........


IKHLAS, RAHASIA PARA KEKASIH ALLAH

Seorang sahabat dengan mimik serius mengajukan sebuah pertanyaan,“Ya kekasih Allah, bantulah aku mengetahui perihal kebodohanku ini. Kiranya engkau dapat menjelaskan kepadaku, apa yang dimaksud ikhlas itu?“

Nabi SAW, kekasih Allah yang paling mulia bersabda,“Berkaitan dengan ikhlas, aku bertanya kepada Jibril a.s.apakah ikhlas itu?Lalu Jibril berkata,“Aku bertanya kepada Tuhan yang Maha Suci tentang ikhlas, apakah ikhlas itu sebenarnya?“ Allah SWT yang Mahaluas Pengetahuannya menjawab,“Ikhlas adalah suatu rahasia dari rahasia-Ku yang Aku tempatkan di hati hamba-hamba-Ku yang Kucintai."

(H.R Al-Qazwini)

Dari hadits diatas nampaklah bahwa rahasia ikhlas itu diketahui oleh hamba-hamba Allah yang dicintai-Nya. Untuk mengetahui rahasia ikhlas kita tidak lain harus menggali hikmah dari kaum arif, salafus shaalih dan para ulama kekasih Allah.

Antara lain Imam Qusyaery dalam kitabnya Risalatul Qusyairiyaah menyebutkan bahwa ikhlas berarti bermaksud menjadikan Allah sebagi satu-satunya sesembahan. Keikhlasan berarti menyucikan amal-amal perbuatan dari campur tangan sesama makhluk. Dikatakan juga keikhlasan berarti melindungi diri sendiri dari urusan individu manusia

sebenarnya aku mencari hadis tentang ikhlas yang pernah aku dengar , tiba - tiba terjumpa artikel yang aku ambil dari dari blog ini , ikhlas dihuraikan dengan cantik dan panjang lebar lagi...bacalah , mungkin ada sesuatu untuk kamu disitu sebagai bekalan seumur hidup.

Subhanallah, kita diberi banyak peluang malah mungkin banyak kali terpilih untuk merasai ikhlas di hati , terutamanya dalam menolong sesama insan yang lain,
jadi wahai hati yang sudah terpilih , mengapa perlu meronta - ronta dan berkata "why me ?"
YA jangan tak tahu hati ini selalu melawan dengan cakap orang puteh :P

dan hari ini, baru aku sedar (sebenarnya bukan baru sedar cuma buat - buat tak ingat jer kikikiiiii ) melakukan sesuatu pekerjaan dengan ikhlas itu adalah jauh lebih manis dari melakukannya dengan kasih & sayang semata - mata :)))
jadi kesimpulannya.... mesej yang ada dalam kartun Spongebob Squarepants itu perlu ditambah lagi.... Krabby Patty (burger dari resepi rahsia Encik Krab) bukan sahaja perlu dibuat dengan kasih sayang malah perlu ada keikhlasan juga
kikkikiiiiiii.......
.
.
.

No comments:

Post a Comment

Berlari berkejaran Lupakan segala duka
Di kota di desa ,Di gunung dan laut
Berlagu kita berdua (hahahaaa... penat ke kena nyanyi selalu ?)