Sunday, November 8, 2009

Banjir 2009 bil. 1

Jumaat 6 November 2009.
Banjir pertama melanda Kg Pasir Pekan....tapi errr bukan banjir sungguh - sungguh tapi Pra-banjir sahaja , sebab air naik secara tiba - tiba... akibat hujan yang tak berhenti sejak hari Rabu lagi. Namun ini keadaan biasa bagi keluarga aku...
hujan sudah reda, kami angkat barang berperingkat - peringkat
Air hujan sebegini cepat naik , cepat turun ... bila hujan sudah reda dalam jam 3.00 petang , baru anak sedara aku dibenarkan turun. Aku hantar gambar keadaan rumah aku kepada kakak aku di Bachok , dengan harapan dapat men'jeles'kan 2 orang lagi anak sedara aku .
Jam 6.00 petang baru semua anak sedara aku yang ada di Kelantan berkumpul main 'water park' di depan rumah aku. Oh jangan risau , air ini dijamin bersih , sebab sudah 3 hari hujan membasuh kawasan ini , sebelum ianya bertakung.
Air sudah surut dan laju . Sesuai untuk budak - budak kecik ni main.

Sabtu 7 November 2009

Pukul 5.30 pagi aku bangun ... aik macamana air buleh naik , walaupun tidak hujan... hah ini baru banjir yang sebenar. Kakak aku kata air mula naik jam 3 pagi masa dia bangun nak buat susu untuk anak dia.
Anak saudara aku dalam 5 orang itu bangun pagi dangan muka paling manis dan ceria . Jam 8.30 pagi dah ada yang mula memberontak untuk mandi. Ada juga mogok untuk tidak makan dan minum . Jam 10.00 baru mereka dibenarkan turun dalam kolam tertutup , itupun bila aku selaku - pengawal keselamatan pantai sudah kenyang dengan karipap gulung berintikan sardin , roti telur , biskut tawar kecik bersama - sama dengan Kopi 3 in 1. Peh baru 'fit' badan nak buat kerja :PDapur sudah menjadi kolam tertutup untuk 2 bulan bermula hari ini.

zaman sekarang dah susah nak makan ubi kayu rebus cicah gan nyo kan ?

Alhamdulillah hari ini tak hujan langsung , jadi air naik secara perlahan - lahan , lebih kurang paras peha ... tapi errr atas sket dari paha... lebih tepat lagi , siapa yang pakai seluar dalam mesti basahlah kikikiiiii....

tak kira anak siapa... semua orang kena daftar kepada pengawal keselamatan yang cun tapi tegas bila bekerja . Ini melibatkan nyawa yer anak - anak... jadi NO Compromise !!!
Sila bagi nama penuh dan ketinggian masing - masing .
Semua pengunjung juga perlu mematuhi amaran yang telah disenaraikan . Diantaranya :
- dilarang bermain kasar
- dilarang membawa makanan
- dilarang minum air disekeliling.
- dilarang membakar kerusi dan bermain mercun
- dilarang membawa 'tayar' sendiri , kalau nak .... kena sewa dari pihak kami.
- dilarang menghampiri tepian pantai atau menyentuh mana - mana pokok , dikhuatiri ada pacat
- diserang pacat adalah tanggungjawab sendiri.

Jam 4 petang air mula surut , tapi agak perlahan.... aku masih menjalankan tugas pengawal keselamatan pantai untuk kali kedua. Cis..... kalau bukan kerana nak latih anak saudara aku mahir menolak rakit , tak akan aku rajin untuk turun membasahkan 2 pasang baju dan seluar... dan yang paling tak bestnya kena mandi 3 kali sehari.... dalam musim hujan ?
ini kerja gila bagi aku yang tak bekerja !

Ahad 8 November 2009
Air sudah kering sepenuhnya.
Hujan juga sudah reda.
Macamana dengan perlawanan bola semalam ?
aku sempat tengok 2 gol dari negeri sembilan sahaja....
tapi sebenarnya kami sekeluarga tak sempat tengok pun gol ke dua secara 'live'
hahahahaaa
sebab asyik duk klik siaran lain , bila rehat separuh masa pertama.
Wah cepat sungguh N9 menyerang, tengok kepada corak perlawanan mereka , N9 memang patut menang.... pasukan kelantan ? susah betul nak masuk kesebelah penjaga gol berbaju hitam itu kan ? tak perlah esok buleh cuba lagi. Tak perlu nak salahkan pasukan kelantan . Siapa yang pilih bermain untuk kalah ?

tapi aku keciwa dengan penyokong , penonton atau orang yang memakai baju warna merah semalam, orang kelantan atau tidak itu bukan isunya.... tapi kes baling botol air dan mercun itu.... satu tindakan bodoh yang amat.
Kalau N9 memang terer main , mengapa perlu sakit hati ?
itu satu kemahiran yang perlu dilatih dan sudah tentu mendapat redha Allah untuk mereka menang dalam perlawanan ini.
Ramai sungguh nak jadi Tuhan ke dua nampaknya , mungkin ada pemain N9 yang bermain kasar, tapi siapa kamu untuk menghukum mereka atas padang ?
macam bagus !

aku sempat tengok dalam sejam pertama sahaja , sebab badan dah mula rasa sejuk panas dan sedikit suam sehingga ke tulang sumsum, semua anak sedara aku yang bermain air disiang hari , sudah lena di ulit intan , apatah lagi- ada yang siap tidur dalam ayunan buaian,
cis...... Ini tidak adil bagi aku yang berkerja keras lebih dari mereka, tadi aku tolong mak aku angkat pasu bunga dia lar....
nak baring depan TV segan pula dekat adik aku, dulu aku ada TV sendiri dalam bilik , sekarang sudah rosak :(
badan dah lenguh - lenguh ni,
lambat pula Kelantan nak sumbat gol,
jadi aku terus jer masuk bilik ,
selimut kemas - kemas...
peh syok... apatah lagi rumah aku masih berada dalam air. Macam tidur kat hotel !

Belum sempat aku terlena.... kedengaran adik lelaki aku mengeluh... 3 - 0 !!!!!
mak aku pula sempat menambah ,

" kalau 4 - 0 , betullah apa yang dikatakan oleh penonton MHI pagi tadi.... "

jadi semalam apa cerita ?



SMS 1 :
Jard sekarang ngko tahu lar kan , mengapa aku dah tak aktif klik - klik dalam 2 hari ini.

SMS 2 :
Ini baru banjir bil. 1 , untuk menghabiskan musim tengkujuh pada tahun ini, mungkin banyak lagi banjir yang terpaksa kami tempuhi. Semoga ianya tak teruk . Amin


Pembetulan :
lar lagu kat bawah ni memang si Moq ke yang nyanyi ?
awat suaranya macam Amy juga... sebenarnya aku ada kompilasi CD Search ni :
patutlah aku tak berapa nak ingat lagu Kejoraku Bersatu , sebab ia dilahirkan dalam tahun aku jarang dengar lagu melayu sekitar 1999 - 2000 :P
jadi molek benar aku memuji suara si moq ni.... memang best ! kalau tak tengok video klip , mati - mati aku ingatkan Amy yang nyanyi.... ditambah pula petikan gitar yang memang dah jenis lagu Search :D
dan macam dah kena la pula lagu ni adalah dari album : Selepas Banjir (1999) hahahaaaa

7 comments:

  1. tingginya air...sampai mencecah ke paras seluar dalam.....

    hehe..mesti penatkan melayan banjir?

    ReplyDelete
  2. siannya.. ehehe... takpe.. ku kat opis skang neh.. nk sambung klik... =)

    ReplyDelete
  3. wa pn turut brsedih atas kbanjiran tu. smuga lu n kuarga ok2 slalu.

    yg menarik perhatian IALAH UBI KAYU REBUS!!!!! WAH!! sedap gak kalu makan yg rebus dengan gula tu. hehe.

    kelantan kalah xpe lah. lenkali cuba lagi. hehe.

    HAIH, BAWAK LAGU SEARCH PLAK DAH?!!

    ReplyDelete
  4. Jo,
    tahun 2007 dekat paras dada ,
    2004 ? tenggelam kita Jo...
    yup penat la jugak banjir ni, tapi yang bestnyer buleh gi kerja pakai seluar , tak yah formal dan tak payah make up !
    yeaayyyy... mangsa banjirla katakan :P

    Jard,
    selagi ada peluang , tiap kali aku ON laptop, aku klik untuk ngko Jard !

    Hai_OL,
    budak - budak sekarang dah tak makan ubi kayu la, kami masakpun bukan tak der menda nak makan , tapi masak disebabkan nak kembalikan nostalgia dulu - dulu... kikikiiki...

    wa teringatkan lagu tu,sebab ada lirik,
    " biarlah karam berdua, asal kau tak terlepas dari genggaman ku ... "
    peh M.Nasir pun lirik
    innocent and sweet :P

    ReplyDelete
  5. hah wa silap lagi , pencipta lagu tu M.nasir dan penulis lirik Keon
    siapakah Keon ? entahlah labu........
    tapi beliau pandai buat lirik rock meleleh...
    setia selama - lamanya larrrr konon :P

    ReplyDelete
  6. nasib aku penyokong team baju merah yang lain...kalau tak sia2 je kena bodoh..huhu..

    tp aku tak tgk pun game tu..org rumah tgk sehati berdansa..hehe..

    apa2 pun semoga selamat semuanya..

    ReplyDelete
  7. berteromber,
    team baju merah yang lain itu pom KALAH juga kan? ngehngehngeh....

    ReplyDelete

Berlari berkejaran Lupakan segala duka
Di kota di desa ,Di gunung dan laut
Berlagu kita berdua (hahahaaa... penat ke kena nyanyi selalu ?)