Tuesday, November 24, 2009

Banjir 2009 bil. 2

murah rezeki orang yang jual putu halba ni, cuba fokuskan 'nise' a.k.a gula melaka yang ada...
peh meleleh.... tak kedekut serta dibuat dengan penuh kasih sayang dan ikhlas :D


Opis aku ketika banjir 2009 bil. 1 yang melanda dulu.
Masa ni student dibenarkan pulang ke rumah masing - masing...
tapi apa kes... masih ada yang bermain - main ni ?
gambar yang aku ambil petang kelmarin, alahai budak - budak zaman sekarang, bukan main berpeluh aku bagi arahan , nak suruh dorang tolak rakit ... kasi lurus je sampai aku....
langgar tiang lar, masuk bawah rumah lar.... geram aku nak menyelam saja dalam air tu, tapi memandangkan aku ada banyak muatan lain macam laptop dan makanan bantuan banjir , aku diamkan sahaja niat di hati sambil menyambung arahan seterusnya kepada budak - budak kelahiran era 2K... alahai....

Hari ini aku cuti , malas nak meredah air sedalam : atas sket dari paha dan masih bawah pinggang, tapi lebih dalam dari banjir 2009 bil 1 .

grrrr....grrrr..... sejuk giler kalau turun se awal 7 pagi untuk ke opis.
kelmarin aku pergi kerja dengan baju T-Shirt dan berkain sarung... ( tiada harapan lar nak skodeng betis dan paha aku kikikiiiii....) sampai depan rumah mak sedara aku yang tiada penghuni, aku salin la pula kain sarung tu dengan kain baju kurung.... ( jangan tanya aku pakai seluar dalam yang basah atau tidak )
sebelum naik kereta , aku pakai jaket yang ada cop kolej aku,
sampai di opis, ah tiba - tiba aku rasa macam orang dalam pantang aja , pakai Tshirt yang tidak sedondong dengan kain,
orait ............untuk esok... sekiranya air tak surut lagi, aku akan pakai kain hitam atau seluar hitam, baru nak gam dengan jaket hitam.....
tapi aku rasa esok , dah tak perlu redah air, sebab aku akan kejutkan anak sedara aku tolak rakit untuk haku ngehngehngeh.... biar adil dan saksama.... aku pergi kerja , mereka pun kena bangun awal juga :P

minggu ni , aku kena kerja lagi , budak - budak tengah final exam, macamana cikgu nak lari , budak - budak masih perlukan restu aku dan sekurang - kurangnya dengan tengok muka aku, mereka buleh jawab soklan exam, siapa tahu ?
aku biasa juga buat gitu dulu - dulu..... menjadi la weh kikikkiikiii
( tapi cikgu tu mestilah lelaki yang hensem di mata aku pada masa itu :P )

tapi hari ini , aku tak jaga exam, jadi elok benar aku pergi kira gaji bulan ni, cukup ke tidak ?
kalau lebih ah mesti bercampur dengan gaji bulan lepas la tu...
yang tu aku tak tahannya, gaji bulan lepas tak buleh bercampur dengan bulan ini....
bising memanjang.... aku nak buat kerja pun tak buleh,
mungkin masih ada sesuatu yang belum aku beli... ngehngehngeh...
tapi memandangkan bumi Kelantan ni.... tidak menawarkan banyak benda yang menarik naluri kewanitaan aku, jadi.... elok aku simpan sahaja duit yang lebih... buat beli emas misalnya.
peh emas sekarang ni bukan main sombong harganya kan ?
mesti 10 tahun lagi harganya akan melambung ikut suka hati,
jadi...elok juga kita ada sedikit pelaburan dalam emas ini... sket pun tak apa lar... janji
'Don't put all your eggs in one basket'
dan 'Diversification'
dalam menyimpan dan melaburkan wang :D
kehkehkeh mesti Azizi Ali bangga dengan aku, sebab ingat ayat - ayat dalam buku dia .

ok, balik semula kepada cerita banjir, nampaknya air masih bertahan atau naik very slow sebab tak hujan pagi ini, keadaan kat opis pun gitu juga.... air bertahan dengan rahmat Allah, kalau hujan.... sudah tentu aku dapat cuti free gheeeee.... tapi aku tak mengharap langsung , cuti aku sendiri pun banyak lagi untuk di ambil, budak2 nak exam , aku juga perlu siapkan markah mereka.... dan sesungguhnya aku terus mengharapkan simpati , belas ehsan dan rahmat NYA berpanjangan.... sehingga habis tengkujuh ini.


4 comments:

  1. semoga dapat menempuh hari-hari banjir dengan sabar....

    ReplyDelete
  2. cerito banjir ambo tok heran, mugo pasir puteh jadi tasik doh. heh..he..

    hok tokleh tehenyo gambar mulo-mulo tuh. beli mano wei?..mmg betul-betul penuh kaseh saye la putu dio. terliur.

    ReplyDelete
  3. kawe pon, nak tau jugak putu kaw ni beli kat mano..

    ReplyDelete
  4. Jo,
    kalau kerja tak banyak kat opis, banjir ni kadang - kadang best juga hahaaahaa...

    bokbon and azka,
    putu tu buleh didapati sekitar kg kawe area pasir pekan... detail ? nak kena tanyo adik kawe hok jate tu, dia hok rajin beli nyo...
    kikikiiii....

    ReplyDelete

Berlari berkejaran Lupakan segala duka
Di kota di desa ,Di gunung dan laut
Berlagu kita berdua (hahahaaa... penat ke kena nyanyi selalu ?)