Saturday, September 4, 2010

Never Let The Spirit Dies

Kisah Ramadhan aku,
3 hari terakhir sebelum Ramadhan aku ada 3 majlis berturut - turut...
minggu kedua Ramadhan... ada satu projek
minggu ketiga Ramadhan ada 4 projek anjuran Persatuan Staf ....
walaupun badan agak letih , tapi bila dikenangkan Nabi Muhammad (S.A.W) pernah berperang dalam bulan puasa, aku gagahkan juga hati untuk terus berkerja apatah lagi projek staf tu adalah sempena bulan Ramadhan yang mulia ini...
dan dalam bulan ini jugalah kita kenal hati budi manusia untuk berkerja tanpa jawatan ataupun surat perlantikan...
dan buat pertama kalinya aku redha dengan tindakan mereka...
sebab aku yakin pengertian kehidupan dan kebahgiaan dalam diri individu itu akan berbeza bergantung kepada
cara dia dibesarkan , siapa mak ayahnya , tinggi rendah ilmunya, kemahiran hidupnya , pergaulannya, siapa rakan - rakannya , banyak sedikit duitnya dan banyak lagi....

dan tak akan ada seorang pun yang mampu memahami perasaan aku sekarang, selagi dia bukan aku dan aku menghormati nasihat / pandangan meraka disekililing tentang perjalanan hidup aku, namun yang menentukan pengakhiran hayat aku hanya Tuhan yang satu.
entri serius lagi ?
yep.
yep apabila dalam perhimpunan staf khamis lepas, ada sesi ucapan hari raya,
ramai berhari raya dengan situasi yang baru dalam hidup ,
pertama kali beraya dengan suami lar ,
dapat anak pertama lar,
dapat cucu lar...
ada juga yang kata raya sudah tidak bermakna kerna sudah beraya pada hari puasa ke dua sebab baru dapat anak ke dua .
mungkin sekadar kata - katanya...
tapi bagi aku itu sudah keterlaluan , meletak nilai hariraya setaraf dengan dapat anak ?
errrmmmm...
tapi itulah yang dikatakan pengertian kebahagian individu itu berbeza.
Adakah aku tak bahagia kalau masih sambut hariraya seperti dulu - dulu ...
seperti dulu - dulu ?
mungkin aku mash lagi bujang , tapi untuk sambut hariraya seperti dulu - dulu tidak lagi ,
aku sudah jauh berubah dari segi apa yang ada didada dan kepala.

cuma yang tak berubah
masa aku buat moviemaker pasal aktiviti sekitar Ramadhan 2010.... aku hanya ada masa 2 jam sahaja untuk menyiapkannya , cari lagu dalam laptop tak banyak , cuma yang pasti ada lagu boyband sahaja, lagu nasyid jauh sekali , lagu superman It's Not Easy by Five For Fighting aku dah guna buat presentation yang lepas,
last download ? lagu Maher Zain, tapi lagu dia slow sket , yang rancak hanya lagu pasal kawin - kawin, alahai tak suai dengan aktivit Ramadhan,

tapi nasib baik ada koleksi KRU , terus aku ambil lagu Never Let the Spirit Dies
kikikikiiiiii....... tak dak lagu raya , tak dak lagu nasyid ,
biar satu pejabat tau , aku peminat setia KRU....
tapi mesej yang aku nak sampaikan ialah APA YANG PENTING ? KERJASAMA ....
disamping NEVER LET THE SPIRIT OF RAMADHAN DIES.......

aku rasa semangat kerjasama kat pejabat aku sudah kurang banyak,
tak kan sebab puasa ?
yang pakai kopiah pun susah juga nak minta tolong,
apa nak jadi...



God may I’d be blessed
To beat the rest
And cherish this moment on
As I’m put to test among the best
I know I must be strong
In the name of honour and of glory
No, it’s not for me
Even if I’m down
I’d keep my head up high
Never let the spirit die


No comments:

Post a Comment

Berlari berkejaran Lupakan segala duka
Di kota di desa ,Di gunung dan laut
Berlagu kita berdua (hahahaaa... penat ke kena nyanyi selalu ?)